reklama

Splav Hrona

Nedeľa 15. júna 2008 - Vráble, Starý a Nový Tekov - zdolanie rieky Hron...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)

Opäť sa pokúšam o bulvárny nadpis, teda trochu zavádzajúci, aby som urobil radosť blogérom, ktorí sa chystajú na skutočný splav rieky Hron... Bohužiaľ ja tam nebudem, aj keď by som chcel, lebo práve v tom čase sa budem veseliť na východniarskej svadbe.

Na blogérsky splav ma lákala tá vzrušujúca podstata - dobrá spoločnosť rovnako ako aj dobrý guláš... Dokonca by som bol ochotný ten guláš sám uvariť, mám v tom celkom slušné skúsenosti - guláš som už varil dvakrát... Už počujem, ako si teraz plavci vydýchli od úľavy a potešenia, že mi to nevyšlo...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek nadpisu, to čo som napísal v úvode, je čistá pravda a napísal som to preto, lebo som sa chcel zamyslieť nad žánrom, ktorý v blogu používam (a nielen ja) najčastejšie - fotografie z nejakého miesta doplnené o istý informačný, alebo zábavný text. Možno to nazvať fotoreportážou, alebo sú to obyčajné zápisky z ciest? Ja sa prikláňam k tomu druhému, voľnejšiemu výkladu.

Napriek tej voľnej weblogovej forme si myslím, že článok by mal mať nejaké základné informačné parametre. Je nepríjemné, keď autor nechá čitateľa v pochybnostiach, kde a kedy tie fotky zhotovil, pokiaľ nejde vyslovene o umelecký zámer, alebo ak fotografia vyjadruje dej, ktorý je všeobecne platný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Séria fotografií so spoločnými znakmi, či dejom je vnímaná trochu inak ako samostatná fotografia, ktorá má svoj názov a vlastnú výpovednú hodnotu. Podľa môjho názoru platí o takomto celku niečo podobné ako o samotnej fotografii a jej kompozícii - aj séria by mala mať hlavný motív, zopár fotografií, ktoré sú hlavné a nesú ťažisko výpovede.

Na jednej strane je teda samostatne komponovaná fotografia, potom séria fotografií s výpoveďou alebo dejom a na opačnej strane spektra je fotoalbum. Do fotoalbumu dávam fotografie, podobne ako do archívu, teda sú tam všetky, čo za niečo stoja, ale stačí ich usporiadať v časovej závislosti, alebo iba zoskupiť podľa témy či udalosti.

Každému vyhovuje niečo iné, ja mám najbližšie k sérii fotografií a k žánru, ktorý si pre seba nazývam zápisky z ciest. Ale dosť bolo teórie, vráťme sa k Hronu... Naša cesta k Hronu bola inšpirovaná pozvaním do Starého Tekova v diskusii o Tomášikovskom mlyne:

"Pozývam Ťa aj do Starého Tekova kde aj žijem... je tu určite toho veľa zaujímavého... ak si tu ešte nebol - kuwanggg"

Tak som si dal povedať, ale neohlásil som sa vopred, lebo tieto moje výjazdy bývajú uskutočňované bez dlhodobého plánovania. Itinerár aj tak pred každou cestou musí byť a podľa tohto sme mali prvú zastávku na vodnej nádrži vo Vrábloch. Pôvodne sme tam mali ísť ešte na jar v rámci vtáčej akcie s Jánom Gúghom, ale vtedy to skončilo na Žitavskom luhu na Gedre...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Južná krajina pri Dyčke-

Obrázok blogu

Južná krajina, tiež tam neďaleko Vrábeľ-

Na vrábeľskom rybníku sme pristihli troch lovcov s dlhými "sklami", ktorí sa práve vracali okolo nádrže z nejakého fotografického "workshopu" a zastavili sa tu ako "paparazzi" zaujímajúci sa o rodinný život vodných vtákov. Bolo to romantické, ako tam sedia zamaskovaní fotografisti a striehnu na rodinku potápok... Trochu som im len tak od boka zafušoval do remesla...

Obrázok blogu

Pokračovanie odborného seminára (workshopu) -

Obrázok blogu

Moje potápky-

Obrázok blogu

Plavba v zostave-

Obrázok blogu

Vrábeľský rybník v celej svojej kráse-

Obrázok blogu

Malý tvor vo veľkej vode-

Obrázok blogu

Fotografický fajnšmekri už považujú labute za niečo nezaujímavé, čo sa ľahko fotí takmer na každej vode. Napriek tomu si zachovávajú svoju krásu a dôstojnosť...-

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

S rybníkom sa lúčime a motýľ ostáva na steble trávy opodiaľ... -

Keď sme sa konečne dostali do Nového Tekova, boli sme akurát nastavení na kávičku s čokoládovým zákuskom. Neďaleko prístavu obecnej kompy v Novom Tekove je Ranč u Bobiho , kde je k prístupný hospodársky dvor a celkom príjemná štýlová reštaurácia s penziónom. Bolo to fajn, aj čokoládová torta, veď kúsok (dobrej) torty za 2 Euro to už musí byť niečo..

Obrázok blogu

Vpravo sú ustajnené kone a vľavo tiež, vzadu ostatné zvieratá a dobytok...-

Obrázok blogu

Lama je spokojná so svojim osudom -

Obrázok blogu

Stelesnená barania spokojnosť-

Je síce pravda, že pri platení ma chceli "obtiahnuť" o 0,7 Euro, ale to sme si vyjasnili na mieste, tak to nemá zmysel tu rozmazávať. Aj účet som si nechal, lebo ručne načarbaný účet dnes už málokde v Európe dostanete... Ranč bol postavený s podporu EÚ, preto uvádzam ceny v Euro...

Kvôli káve a torte sme takmer zmeškali prievozníka na Hrone a aj prehliadku Starého Tekova. Sympatický prievozník nám však sľúbil, že nás príde previesť aj polhodinu po záverečnej, tak sme si hneď zaplatili spiatočný lístok. Slovo aj dodržal a urobil tým radosť nielen nám, ale aj ďalšej rodinke, ktorá si návrat vopred nezaistila.

Obrázok blogu

Ulica v Starom Tekove smerom od prístavu k penziónu Bažantnica-

Obrázok blogu

Diaľkový pohľad na kostolnú vežu... kuwangovi sa ospravedlňujem, možno nabudúce stihnem viac...-

Obrázok blogu

Reštaurácia v Bažantnici-

Zo Starého Tekova sme nevideli takmer nič, okrem penziónu Bažantnica, kde je veľký dvor a v ňom múzeum starej vojenskej techniky a poľnohospodárskych strojov. Sú tam aj voliéry s rôznym lesným a poľným vtáctvom od bažantov po páva, pamätník padlým v bojoch 2. sv. vojny v bojoch na Hrone a kopa iných zaujímavostí...

Obrázok blogu

Z vojenského múzea - tank, ktorý si veľa pamätá-

Obrázok blogu

Pamätník-

Obrázok blogu

Z poľnohospodárskeho múzea - detail starej mláťačky obilia-

Obrázok blogu

Pred návratom sme zistili, že už je vhodný čas na kúpanie, v každom prípade psík sa tam s radosťou zabával-

V Starom Tekove je aj soľná jaskyňa a na okolí Bažantnice sa každý rok konajú vojenské akcie na pripomenutie bojov na Hrone. Zaujímavé obrázky z vlaňajších bojov sú tu. Koncom tohto mesiaca by to malo znovu vypuknúť..

Obrázok blogu

V tejto spoločnosti končí náš splav (preplavba) Hrona... Zaujímavý kraj, zaujímavé dve obce spojené riekou...

-

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu