reklama

Organfest 08

Organový festival v Katedrále Sv. Františka Xaverského v Banskej Bystrici sa chýli k svojmu záverečnému koncertu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Minulú nedeľu bol na programe koncert v podaníLuboša Ihringa a ja som mal šťastie že mi okolnosti dovolili zúčastniťsa toho podujatia. Pred tromi rokmi som mal príležitosť vypočuť siorganovú hudbu v podaní Luboša Ihringa v tej istej katedrále, ale vtedy to bolo zamerané na starú hudbu v podaní súboru A prima Vista. Aj preto som rád prijal pozvanie.

Sorganovou hudbou som sa v minulosti stretal, okrem cirkevnej hudby, nakoncertoch v štúdiu Slovenského rozhlasu pod Pyramídou, aleaj v kostoloch pri niekoľkých koncertných podujatiach... Priznávam, že koncertnásieň mi bola akosi príjemnejšia z hľadiska pohodlia poslucháča, ale ajz hľadiska akustiky a umiestnenia nástroja voči poslucháčom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stakýmto predsudkom som očakával, ako dopadne nedeľný koncert a musímpriznať, že tentokrát bol môj dojem vysoko pozitívny, hlavnezásluhou interpreta. Po každom koncertnom vystúpení nadobúdam nejaký celkový dojem, ktorým by som hopre seba charakterizoval. Tentokrát to bolo dokonaléovládnutie nástroja, istota a perfektná interpretácia skladieb. 

Obrázok blogu

Bol som príjemne prekvapený aj účasťou publika na koncerte, kostol bol obsadený takmer do posledného miestečka a poopravil som si aj svoj názor na akustikutejto katedrály, ktorá je výborná a ladí s perfektným zvukom organu. 

Obrázok blogu

 

Výber skladieb bol veľmi precízny, aj dokonaládramaturgia bola zárukou úspechu. Organizátori prišli s výbornýmnápadom, premietať na plátno pred divákmi živý obraz organu ajinterpreta, snímaný kamerou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Aj tento vizuálny dojem prispel kdočasnej premene chrámu na koncertnú sieň, kde som mal dojem, že isochy svätých pozorne načúvajú harmonicky namiešaným tónom božskéhonástroja. 

Obrázok blogu

Samotná hudba, na ňu sa ťažko hľadajú slová, lebo je vnej všetko, pre vnímavého poslucháča má svoju dušu a dušamá svoju ohromnú dynamiku, jemnosť i burácanie, melódiu i rytmus... Vobrazoch mám predstavy vyšších duchovných, ale aj čiste pozemských sfér a aj vtom spojení je krása tejto hudby.

Obrázok blogu

Luboš Ihring študoval naInštitúte sv. Tomáša Akvinského, neskôr cirkevnú hudbu na konzervatóriuv Bratislave (organ, dirigovanie a čembalo). Intenzívne sa venujeinterpretácii starej hudby. Koncertoval vo viacerých štátoch Európy.

Vsúčasnosti študuje cirkevnú hudbu a historické klávesové nástroje na hudobnej univerzite v Štuttgarte a tiež vykonáva odborný organologický dozor pri niektorých projektoch reštaurovania historických organov na Slovensku. 

Viac o Lubošovi Ihringovi si možno nalistovať na internete, a o jeho názoroch aj na stavbu nového organu v bratislavskom Dóme na stránke o hudobnom živote

. . .

Ešte by som rád upriamil pozornosť na záverečný koncert Organfestu, v nedeľu 16. novembra, v Katedrále sv. Františka Xaverského vystúpi Peter Sochuľák (o 16:00). Bol som na jeho koncerte pod Pyramídou a vrelo odporúčam... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

..

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu