Daniel Hevier aktuálne

Autor: Jozef Javurek | 2.3.2012 o 13:35 | (upravené 2.3.2012 o 15:40) Karma článku: 8,16 | Prečítané:  1605x

S básnikom Danielom Hevierom som sa po prvýkrát stretol iba nedávno, keď som si prečítal jeho zbierku Sedemnásťtisíc smiešnych sonetov. Netvrdím, že som ich prečítal naraz, od A po Zet, lebo smiešne veci sa majú dávkovať. Nemusí to byť podľa lekárskeho predpisu, ale podľa vhodnej nálady čitateľa. O tom som už písal, ale na inom blogu.

Do Trnavy to máme od nás veľmi blízko, preto sa radi stotožňujeme s Trnavskou kultúrou. Aby som bol spravodlivý, tak aj s Nitrianskou a občas aj s Dunajsko-Stredskou kultúrou. Túto otázku smerovania musíme riešiť najmä pri návšteve kina, aby sme sa dostali k aktuálnym filmovým premiéram. Tentokrát sme vo výbere filmu "sadli" trochu vedľa.

Vybrali sme si 3D produkciu "Cesta na tajomný ostrov". Pôsobivé 3D efekty ma prinútili niekoľkokrát sa vyhnúť padajúcim kameňom. Inak je to pekná rozprávka pre deti s príbehom (z dnešného pohľadu) ešte jednoduchším  ako v originálnych Verneovkách. Našťastie, to kino bolo iba rozširujúcim motívom pre návštevu Trnavy.

Našim hlavným cieľom boli obrazy a sochy Daniela Heviera vystavované v športovom hoteli Empire. Výstava trvá do 15. 6. 2012 a vstup je voľný. Ešte predtým, ako sme sa rozhodli pre odpoludnie v Trnave, som si na stránke hevi.sk prečítal  životopis Daniela Heviera a našiel som tam aj zmienku o výtvarne, hoci v životopise to  nefiguruje medzi jeho aktivitami. Tak či onak Daniel Hevier maľuje. Dôležité sú fakty a emócie, ktoré skrýva, či odkrýva vo svojich obrazoch.

Aké sú teda obrazy Daniela Heviera v mojom vnímaní? Takáto otázka je vždy dosť ťažká a ja na ňu málokedy nachádzam uspokojivú odpoveď. To u mňa platí všeobecne, lebo obraz možno vnímať ako súčasť bývania, ako každodenný pohľad naň, alebo z hľadiska okamžite vyvolaných emócií. Hoci hodnotiť dielo podľa umeleckých kvalít náleží odborníkom, skúste sami posúdiť pôsobenie obrazov Daniela Heviera v mojich fotografických reprodukciách.

024-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Hotel Empire v Trnave je spojený so športovým areálom.

001-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Pokúsil som sa zostaviť moje zábery trochu tématicky. Najprv štylizované postavy, táto by mohla byť "Veľkonočná". Každý obraz na výstave má štítok s názvom, ja tu radšej uvádzam vlastnú interpretáciu.

002-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Bytosť nebezpečná v strede, na konci i v okolí.

003-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Vrcholový športový výkon alebo klasický zrod života.

004-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Socha tenistu vo vstupnej hale hotela (autor: Svetozár Ilavský).

005-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Detail predĺženej ruky tenistu. Nie je zrejmé, či má tenisový lakeť. Môže posúdiť len ortopéd.

006-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Toto by som nazval jednoducho: "Súlad obrazu s rámom", alebo "Slnko so silnou protuberanciou". Tretí variant: "Raketa (tenisová) nad obzorom".

007-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Z cyklu Ako sa rodia balóny: "Materská zárodočná bunka farebných balónikov".

008-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Niekoľko obrazov som si vložil do biblického košíka. Toto je Archa z príbehu o Noemovi a potope sveta.

009-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Nápís na spodku Babylonskej veže som nerozlúštil, ale mohlo by to byť v náznakoch "EMPIRE"?

010-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Na prvý pohľad zase veža, ale inak veľmi dobre známa scéna zo snov o nekonečnom padaní bez dopadu, až po spotené zobudenie...

011-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Opäť Babylonská veža, tentokrát s archeologickými nálezmi, alebo hore s panovníkom Babylonu.

012-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Na viacerých obrazoch využíva autor technológiu 3D, teda vkladanie reálnych predmetov do obrazu (tu aj maska vpravo hore, inde aj líšči chvost...).

013-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Dva reálne 3D detaily v jednom obraze.

015-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

V tomto prípade som na pochybách, či je to scéna športová, alebo cirkusová. Vychádza to tak, či onak na rovnako.

016-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

V sekcii "portréty" tu máme muža (to temné a nejasné) s jeho lepšou (krajšou) polovičkou (doslova).

017-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Možno portrét konkrétnej ženy a nejasného muža. V príbehu chce žena obdarovať neznámeho muža ružou. Neobvyklé, ale inšpirujúce (pre ženy).

018-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Krajina  alebo les v slnečnej páľave. Slnko je mincovo-pečiatkový symbol, zdroj našich každodenných (temných) životných inšpirácií.

019-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Obraz, pri ktorom sa každý zastaví. Spôsobil to zlatý rám a vyvážená kompozícia tváre starého muža.

020-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Môj obraz číslo jeden. Muž, ktorý má v hlave "zirkus" je jasný a čitateľný už z diaľky. Niet čo vymýšľať.

021-Hevier-TT-2012_02_29.jpg

Aj dobrého veľa škodí. Odchádzame a ja si beriem so sebou svoje virtuálne dojmy. Ak bolo zámerom autora namaľovať svoj relax a preniesť ho na divákov, u mňa sa to podarilo. Myslím, že výstava aj vďaka členitému prostrediu improvizovanej galérie je inšpirujúca, len si to každý návštevník musí prekonvertovať do svojej reality.

 


Na okraj, možno ako motto na záver (z článku o jednej diskusii pod lampou):

 

Daniel Hevier u mňa obhájil svoj trochu skeptický postoj umelca a individualistu, to sa dá akceptovať. Človek, ktorý vytvára duchovné či iné hodnoty prospešné celej spoločnosti, vôbec nepotrebuje hlasno a slovami deklarovať svoje vlastenectvo, to hovorí samé za seba.


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

DOMOV

Uhrík z ĽSNS mieri na nitrianskeho župana, extrémisti môžu uspieť

Ak prejdú jednokolové voľby, šance stúpnu.

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Radikáli nemajú veľkú šancu ubrániť sa.


Už ste čítali?