reklama

S tebou a bez teba

Kamil Peteraj je o dva roky mladším básnikom ako ja, lebo sa narodil v roku 1945. Preto mu nedávno gratulovali k peknej sedemdesiatke a na oslavu mu vyšla v Ikare nová kniha S tebou a bez teba.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Keďže sme už raz takí súputníci v tomto živote a v tomto priestore, zaumienil som si jeho novú zbierku prečítať. Vlastne nie "prečítať". ale prelúskať a precítiť. S poéziou je to totiž tak, že sa nedá čítať ako román, ale musí sa vnímať trochu inak. Tak som preciťoval každý verš aj každú pieseň.

Zvláštne to bolo pri známych piesňových textoch, lebo som v duchu nevidel autora textu, ale originálneho interpreta piesne. Ešte zvláštnejšie bolo, že som si nevdojak aj spieval, hoci som mal na základnej škole vždy zo spevu najhoršiu známku, dvojku. Aj to asi len preto, že ma mali učitelia za vzorného žiaka. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trochu som odbočil od veršov Kamila Peteraja do vlastnej histórie, ale nie som povolaný hodnotiť verše básnika, stačí keď poviem, že to bol pre mňa celkom výnimočný zážitok. Tie jeho verše, z piesní nepoznané (ale aj poznané), som vnímal ako príbehy a poetické stavy plynúce zo života, aké sme všetci raz či viackrát, kedysi až kam pamäť siaha, zažívali tiež.

Cením a vážim si perfektné rýmy a priamočiarosť básnických podobenstiev, pekných a mužných citov z obdobia prvých lások, ale aj dospievania do dospelosti v spolužití. Najradšej by som niečo zacitoval z knihy, ale ťažko sa rozhodnúť, čo vybrať, aby som neurazil všetky ostatné, tak iba variácia na danú tému, veď je lepšie čítať na vlastné oči originál... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Keď pavúk svoje siete dotká"
 cesta sa už k zime uberá
 a báseň je len sieť a loďka
 čo mi z diaľky kotvou zamáva

Kamil Peteraj je náš najúspešnejší autor kníh poézie a textov populárnych piesní. Len tak narýchlo som ich našiel sedem. Kto má rád poéziu, iste si nájde cestu k tejto najnovšej zbierke, aj preto, že ako píše, je to "zostrih" z troch predchádzajúcich kníh - V slepých uličkách, Breviár lásky a Čo bolí to prebolí.

P.S.

Rád by som povedal niečo aj ku grafickej úprave knihy. Autorom grafického návrhu je Lubomír Šedivý a zvolil úpravu, ktorá mi ladí s tou "priamočiarosťou" Peterajovych básní a piesňových textov v tejto zbierke. Sú to jednoduché geometrické prvky v čiernom vyhotovení, ktoré nerušia, len istým spôsobom symbolizujú to podstatné, čo plynie z obyčajných ľudských pocitov. Spočiatku som si myslel, že niektoré básne sú na stránke trochu neproporciálne, ale zrejme to bol zámer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kamil Peteraj, S tebou a bez teba, Ikar 2015

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu