reklama

Potkan v kanalizácii

Nečítal som (ešte) najnovšiu knihu Jozefa Kariku Trhlina, tak nemôžem porovnávať, ale Potkan od Františka Kozmona mi dodal riadnu dávku zábavy a detektívneho napätia. Na dva dni...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

František Kozmon je v detektívnej literatúre ešte málo známy, ale už má za sebou isté úspechy. V internetových kníhkupectvách sa zatiaľ dajú kúpiť dve jeho knihy a jednou z nich je Potkan. Po prečítaní tejto knihy si myslím, že ich v budúcnosti bude viac. Jeho "Posledný prípad kapitána Čontoša" (nečítal som), zvíťazil v literárnej súťaži DETEKTÍVKA v roku 2014.

František Kozmon v jednom rozhovore tvrdí, že všetko v knihe Potkan vychádza z jeho fantázie. Tak to v románoch, aj v detektívkach býva. Dôležité je, aby dielo malo logiku a istú mieru podobnosti s realitou. Myslím, že práve to sa tu podarilo. Nerád by som písal o tom čo sa píše v oficiálnom texte na prebale knihy, radšej len niekoľko mojich postrehov z knihy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prostredie v ktorom pracujú vyšetrovatelia je také slovensky uveriteľné, podobne aj opisované reality Bratislavy. Spočiatku mi nebolo jasné, prečo sa telo mŕtveho človeka (Potkan) našlo práve v kanalizácii a to práve v jej koncovej časti pred ústim kanalizácie do čistiarne vôd. Neskôr to nabralo ten správny zmysel a táto okolnosť bola vyšetrovateľmi objasnená.

Kriminálna zápletka je slušne vymyslená, napätie gradovalo, takpovediac od vraždy k vražde. Boli síce len dve, ale každá s patričným tajomstvom a znakmi, ktoré mali vyšetrovateľov zmiasť a nasmerovať ich snaženie do správnych "vôd". Tak to už zvyčajne zločinci s istým stupňom inteligencie robia. Kriminalisti, tí bystrejší, si s tým však vedia poradiť. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvláštnou okolnosťou bolo vymenovanie nového hlavného krajského vyšetrovateľa, až z ďalekej Kanady. Trochu som sa začal obávať, či to nebude niečo podobné ako vo filme Wilsonov, ale moje obavy boli zbytočné. Bol to vlastne "náš" človek, úplne iného razenia ako ten, ktorého do Wilsonova poslala FBI.

Nový človek na vedúcej pozícii v kolektíve zvyčajne spôsobuje problémy a aj tu to dospelo až k tomu najhoršiemu, ale ako sa hovorí, keď je koniec dobrý, všetko je dobré. Ako som už spomenul, Potkan ma držal v šachu dva dni. Nie je to rozsiahle dielo, ale dodalo mi slušnú dávku zábavy a napätia. Nájde sa v nej aj primeraná dávka erotiky (ako inak?) a trocha zvláštnych vzťahov medzi ľuďmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spočiatku som váhal, či sa mám začítať do témy detektívky "z kanalizácie", ale tie scény z málo navštevovaných miest podzemia boli v knihe v primeranom rozsahu. Som rád, že som sa mohol zoznámiť s novým, nádejným slovenským spisovateľom detektívok. Držím nám palce, aby mu to písalo tak dobre aj naďalej.

- - - - - - - - - - - - - -

František Kozmon,Potkan, Ikar 2016 

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  884
  •  | 
  • Páči sa:  170x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu