reklama

Poézia z tohto storočia

Na Vianoce dostávame všelijaké dary a nemusí to byť vždy len niečo veľké, zabalené v ozdobnom papieri s mašličkou a venovaním. Poteší aj dobrá kniha. Najmä keď sú Vianoce na blate a knihou je zbierka úžasnej poézie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Pred týmito Vianocami som mal trojnásobné šťastie na poéziu. Ako prvá prišla zbierka životných básní od trnavského básnika Benjamína Škreka: Babie telo. Verše vychytané priamo zo života, na ulici, doma a či len tak zrodené básnikom ležiac na gauči v hlbokom zamyslení. Na ochutnávku dávam aspoň zopár názvov: Slíže s makom, Odchod bez pošty, či Melancholický večer. Každá z 57 básní je živá, taká akú môžeme stretnúť každý deň.

Babie telá

Benjamín Škreko bol kedysi redaktorom Roháča. Odvtedy si ho pamätám. V tomto produktívnom veku dospel do úžasnej poetickej tvorivosti, ale humor mu ostal ako poznávacie znamenie. Táto jeho prvá zbierka poézie vyšla v počte 300 ks a v priebehu dvoch týždňov bola vypredaná. Do istej miery k tomu "obchodnému" úspechu prispela aj sociálna sieť "facebook", inak by som sa k tej knihe ťažko dostal. K Babským telám už len malá ukážka:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šťastie

Vzala ruka ruku za ruku
na výlet len tak nikam.
Za nimi zakráda sa láska
a píše si do denníka:
Dnes som mala veľké šťastie,
videla som, ako vznikám.

_Benjamín Škreko, Babie telo, ilustrácie Waldemar Švábenský,
 Spolok slovenských spisovateľov, 2015

Sonety pre Trnavu

Než som sa stačil zorientovať v prvej Škrekovej zbierke, vyšla ďalšia. Tá druhá je o veľkej láske. O láske Benjamína Škreka k jeho rodnému mestu Trnave. Sonety pre Trnavu ešte nemám "spočítané", ale prvé dojmy sú veľmi sľubné. Autorove sonety sú ilustrované fotografiami Waldemara Švábenského. Decentné čierno-biele detaily a celky mesta sú naladené na rovnakú nôtu ako sonety. Len malá ukážka štýlu:

 V zbúranej krčme sám pri stole sedím,
 V ruinách domu mrznem v posteli.
 Na holej stene obraz mojej biedy.
 Pes na mňa z búdy šteká povely. 

_Benjamín Škreko &Waldemar Švábenský, Sonety pre Trnavu, vydané vlastným nákladom, 2015  Niečo viac o autorovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto storočí...

Nedávno mi prišla aj najnovšia básnická zbierka Mariána Grupača: V tomto storočí sú noví blázni a získala si ma na prvé "počutie". Naozaj som neodolal, musel som si tie hlboké myšlienky v tajuplných veršoch vychutnať čítaním nahlas a zdá sa, že som mal úspech aj u domáceho poslucháčstva.

Myšlienky sú podstatou každej básne v tejto zbierke. Sú vážne, ale zároveň hravé. Veľa napovie už motto od Jána Buzásyho, ktorým sa autor zaštítil:

Áno, lož už máme v krvi,
stala sa telom
a teda pravdou. 

Už to je tak súčasná myšlienka, že keby to Ján Buzásy nepovedal, hádam by som to musel povedať ja...

Básne z tohto storočia sú zoradené v troch kapitolách: Čísla, Obrazy a Príbehy. Všetko presne sedí. Každá báseň je ako detektívny román, alebo hádanka s pomôckou v záverečnom riadku. Je úžasné, ako sa dá vyjadriť životná dráma v tak malom počte veršov. Príjemne ma prekvapilo používanie neošúchaných metafor, takpovediac, na úrovni 21. storočia. Miestami skoro digitálne básnické reakcie na náš starý analógový svet. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ilustrácie v knihe od Miroslava Cipára sú tiež ako hádanky. Napriek tomu, že myšlienky v básňach sú často zašifrované, je radostné ich objavovať a lúštiť ako pointu.

Krátky úryvok z básne č. „21“ o básnení a o básnikoch:

Básne sú
tá najužitočnejšia zbytočnosť tohto sveta.
Prinútim sa zabudnúť,
že som chcel byť ako ostatní,
ako vy!

Nezáleží na mne.
Na vás
o to menej.

Vždy keď beriem do rúk knihu poézie, uvedomujem si, že sú len dve možnosti a obe záležia hlavne odo mňa: Chcem prijať posolstvo v nich ukryté, alebo nie? V tom druhom prípade je lepšie počkať na vhodnú konšteláciu mysle. Pred týmito Vianocami som bol vhodne poeticky naladený aj vďaka týmto kvalitným zdrojom.

_Marián Grupač, V tomto storočí sú noví blázni, ilustrácie Miroslav Cipár, vydal Ikar, 2015 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko najlepšie v novom roku 2016!

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu