reklama

Inventúra

Nerobím si inventúru, ale čítal som Inventúru od Andreja Hryca. Je to kniha s rozšíreným životopisom herca aj politika po nežnej revolúcii, alebo ako v knihe píše Andrej Hryc - po nežnom prevrate.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Túto knihu by som mohol zaradiť aj do kategórie literatúra faktu. Sám autor píše, že všetko čo píše je pravda. Ťažko s takou pravdou polemizovať, ak sa človek nechce dostať do úzkych koľají pre subjektívnosť (každej) pravdy. Ja mu tú pravdu priznávam, patrím k pamätníkom doby.

Inventúra Andreja Hryca je na svete už pár rokov. Nedávno som v TV relácii začul od autora, že vraj je vypredaná a chystá sa dotlač. Možno som nepočul dobre, mne sa ju podarilo kúpiť na prvý pokus. Usmievavá predavačka vo veľkom knižnom obchode v Nitre mi ju musela v neprehľadných regáloch vyhľadať a chvíľu jej to trvalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak sa mi dostalo do rúk zaujímavé čítanie, hlavne pre pamätníkov tých čias a kto z nás starších nie je pamätníkom "nežnej"? Pravda je aj to, že odvtedy vyrástlo veľa mladých, ktorí sa narodili až potom, alebo boli vtedy ešte príliš "malí" na štrnganie kľúčmi, nehovoriac už o zákulisí vtedajšej politiky. Mládež tohto veku sa o všetkom dozvedá len z rozprávania starších a samozrejme, z každoročných osláv v médiách. Táto kniha je zasväteným rozprávaním priameho účastníka tých čias.

Vlastný životopis je vždy viac, či menej subjektívny. Inventúra vlastne začína životopisom Andyho predkov až po jeho dospievanie a vstup do hereckého prostredia. Je aj o jeho vstupe do politiky a o výstupe z nej. Tá životopisná časť s rodokmeňom rodiny mi pripomenula knihu nedávno prečítanú od majstra Ľubomíra Feldeka ktorý spomína básnickou formou na svoju rodinnú a tvorivú históriu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Andrej Hryc nepoprel svoj naturel, jeho knižná výpoveď je jadrná, bezprostredná, bez zbytočných kudrliniek a naozaj sa dobre číta. Pre istú časť životopisu je symptomatický názov dvoch kapitol "Môj život s papalášmi". Andrej Hryc sa nikdy nestratil a aj keď, vďaka jeho priamej povahe občas narážal na nepochopenie, nakoniec vždy kráčal ďalej svojim vlastným smerom a každý problém riešil bez odkladov. Tak to vyplýva z jeho spomínania na tie časy.

Zaujímavou pasážou je založenie a história jeho rádia Twist. V súvislosti s rádiom Twist si spomínam na jeho začiatky, vtedy som si povedal, že to bude rádio, ktoré budem počúvať namiesto Slovenského rozhlasu. Nevydržal som. Tak som sa ocitol aj mimo "čiernej skrinky" rádia Twist. Vypočul som si len niekoľko vstupov a dodnes mám pocit z tých anonymných vyjadrení, že to bolo podobné ako súčasné anonymné diskusie na internete a čoho je veľa, to dlho nevydrží. Pozorujeme to aj dnes, keď sa brojí proti anonymite internetu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím si, že vtedajšia politická činnosť Andreja Hryca (podľa knihy) nevybočuje z charakteru jeho životného smerovania, byť pravdivý. Pravda a presvedčivé stvárnenie skutočnosti je najlepšou devízou herca a Andy Hryc je výrazný charakterový herec.

V každom prípade, Hrycove spomienky sú výborným podnetom na nezaujaté zamyslenie sa nad tou exponovanou dobou po "nežnej". Aj keď táto faktografia je len výsekom z reality doby, dáva dobrý obraz o vtedajšej politike aj o vzťahoch v umeleckom prostredí. Čitateľ sa dozvie aj čo-to z vtedajšieho hereckého "zákulisia". Inventúra je pomerne rozsiahle dielo, ale nudiť sa pri ňom určite nebudete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(Len tak mimochodom, teším sa na film ocenený za réžiu na KVIFF 2017 Čiara.)

- . -

Andrej Hryc,Inventúra,Slovart, 2013

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu