reklama

Psyché

Už je to pár dní (týždňov), čo k nám prišiel Nový rok. Želám všetkým mojim čitateľom (aj tým iným) všetko najlepšie. Plním si predsavzatie z minulého roku - dočítal som knihu. Náročnú, ale aj zaujímavú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Knihu "Inteligencia psyché" napísal Artho S. Wittemann, ktorý pôsobil v Mníchove a žije vo Švédsku. "Účinkuje" ako psychoanalytik na viacerých miestach v Európe a v USA. Spolu s manželkou vytvorili novú psychologickú teóriu s názvom "Individuálna systematika". Vo svojej praxi i v teórii sa venuje výskumu systémovej seba-organizácie psyché (podľa wikipedie, psyché je duša, v tomto prípade sa však skôr myslí vedomie či myseľ a tak podobne). A o tom to celé je...

Ako som už spomenul, bola to pre mňa náročná kniha, nie som odborník v danej problematike. Musel som ju čítať veľmi pozorne, aby som opisovanú odbornú problematiku, aj keď so snahou autora o popularizáciu, s množstvom praktických príkladov správne pochopil. A ktovie, či som pochopil... Chvíľami som mal pocit, ako tá dáma v istom francúzskom vtipe, keď sa počudovala úžasnej hĺbke odbornej diskusie, na čo dotyčný vedec povedal, že studňa nie je hlboká, ale rebrík je krátky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dosť bolo vtipov, poďme ku knihe Inteligencia psyché. Neobávam sa, že prezradím dej príbehu, lebo tu vôbec nejde o príbeh. V úvode sa autor zamýšľa nad problematikou filozofie a existencie človeka. Kto sme vo vzťahu k vesmíru a aký je náš svet zvonku i zvnútra. Píše o svojej metóde objavovania vnútorných osôb, ktoré predstavujú charakterové vlastnosti, pohnútky človeka skrývajúce sa v každej osobnosti.

Prostredníctvom týchto fiktívnych postáv psychoterapeut hľadá vnútorný systém človeka. Vnútorné "osoby", ktoré si tak človek uvedomí, ho môžu nasmerovať k pochopeniu samého seba a viesť tak k vlastnému zdokonaleniu. To by bolo veľmi stručné zhrnutie obsahu teórie, ale tu je dôležitá aj forma, akou autor objasňuje svoju metódu. Sú to opisy práce (rozhovorov a sedení) s jeho klientmi. Táto forma, ak si človek dá záležať, je zrozumiteľná aj odborne nezainteresovanému čitateľovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek spomínanému, prvá časť knihy bola pre mňa trochu ťažšia. Čitateľ si musí dávať čas na jej "strávenie". To čo potom nasleduje, je svižnejšie a čitateľsky zaujímavejšie, s istými prvkami napätia. V príbehoch je aj kus poučenia pre čitateľa. Jediné, o čom sa autor v tejto knihe nezmieňuje, je morálka a svedomie. To si však čitateľ dá do vlastných súvislostí.

Z takejto knihy sa možno aj poučiť, či niečo (opatrne) aplikovať aj na seba a svoje okolie. V čakárni u lekára sedelo zo 10 pacientov. Pri dverách do ambulancie bol na zemi spadnutý malý propagačný letáčik. Jedna moja vnútorná osoba ma okamžite nabádala, aby som ho zdvihol a položil na stôl. Druhá zauvažovala, že ostatní čakajúci sú predsa bližšie, nech to zdvihne niekto z nich. Nestalo sa. Potom sa ku dverám postavila čakajúca pacientka a z police si zobrala taký istý letáčik. Náhodou jej spadol a zaujal miesto vedľa toho prvého. Zdvihla ho, ale len ten "svoj". Ktovie, čo jej povedali jej vnútorné osoby?

Ako vždy, aj teraz ma upútalo niekoľko zjavných, či skrytých myšlienok, či (pre mňa) zaujímavých postrehov:

- "Ak je niečo neviditeľné, tak je to príliš ďaleko, alebo príliš blízko." Postreh ako ušitý na celý vesmír a všetko čo je v ňom, až po atómy a ich častice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- "Pocit stability a vlastnej identity je pre nás mimoriadne dôležitý." Autor týmto pocitom zdôvodňuje prehnané lipnutie ľudí na určitej národnosti, alebo k náboženstvu.

- "Často je dôležitejšie mať väčšiu moc, než mať lepšie argumenty." Toto jednoznačne sedí na poznatky z našej ľudskej histórie.

- "Je neuveriteľné, aké jednostranné sa môže stať naše vnímanie sveta." Možno som túto vetu vytrhol z kontextu, ale aj tak sedí, len čo sa zamyslime nad politikou.

- "Terapeut chce u pacienta dosiahnuť zmenu, chce aby niečo pochopil, aby zmenil svoje správanie. Za to je napokon platený." A sme u podstaty. "Niekedy potrebujeme aj 50 sedení..."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver už len jedna zvýraznená myšlienka:

Každá energia má svoje dary. Každá sila má svoje hranice. Čím viac rôznych síl v sebe objavíme, tým bohatší, pestrejší a nakoniec aj stabilnejší môže byť náš život.

Želám vám príjemné čítanie aj s pridanou hodnotou poučenia.

- - -

Artho S. Wittemann, Inteligencia psyché (Ako odhaliť jej skrytý poriadok), Ikar 2017, preložila Zuzana Bohušová a iste nemala ľahkú úlohu.

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu