reklama

Tma, dobro a z praveku sci-fi

Boli sme tri týždne v kúpeľoch Sliač a zabudol som si zobrať so sebou Štefánika (Prebijem sa), tak som musel pre voľné chvíle voliť alternatívne zdroje kníh na čítanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

"Prebijem sa" (od Jozefa Banáša) je ťažšia váhová kategória na posteľné čítanie, no neľutoval som a pri prvej príležitosti som si kúpil "ľahšiu" knihu z "kúpeľnej" ponuky. V kúpeľoch je taký zvyk, že aspoň dvakrát do týždňa prídu potulní predavači so svojim tovarom (knihy, kozmetika, čokolády, keramika a pod.) a trochu unudení kúpeľní hostia (najmä v mimo hlavnej sezóny), si vždy niečo kúpia. Prvý predajca ponúkal knihy, vybral som si z úzko špecializovanej ponuky knihu Ludvíka Šviháleka "Spor pokračuje".

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spor pokračuje (Ludvík Švihálek, Advent-Orion, Praha, 2014)

Moja prvá kúpe(ľ)ná kniha patrí ku knihám o histórii ľudstva. Čitateľovi nič nevnucuje, drží sa náboženského hľadiska, podáva celkový a stručný pohľad na dobu od rímskych čias až po dnešok. Jej základným východiskom sú biblické texty, ktoré aj v daných pasážach cituje. Inak je to celkom objektívny pohľad na ľudskú spoločnosť a náboženstvo, ako neustály boj dobra a zla. Čo je dobro a čo je zlo, to je jasné z autorovho pohľadu na svet.

Kniha nie je kompletným prehľadom všetkých historických faktov, pomerne ľahko kĺže po povrchu, ale to je zároveň jej výhodou. Je akýmsi komentovaným zopakovaním všetkého, čo z histórie poznáme a je doplnená farebnými fotografiami niektorých historických miest. Priniesla mi zábavu i poučenie v prvom týždni pobytu v kúpeľoch Sliač.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tma (Jozef Karika, Ikar, 2015)

Jozef Karika mi je už trochu známy, čítal som od neho "Priepasť" a popravde som bol zvedavý na jeho ďalšie knihy. "Priepasť" bola napínavým a tak trochu psychologickým románom, niečo podobné som očakával aj od "Tmy" a naozaj to tak bolo. Devízou Kariku je naozaj strach a hlavne prekvapenie. Ak som si predchádzajúcu knihu (Spor pokračuje) vychutnával celý týždeň, "Tmu" som mal len na tri dni. Keď človeka príbeh chytí, nedá sa kniha len tak odložiť. Bolo mi sympatické, že dej sa odohráva v Malej Fatre, pod Sokolím, kadiaľ sme už raz turisticky prešli.

Bolo to roku 41042 (Sergiu Farcasan, Mladé letá, slovenské vydavateľstvo kníh pre mládež, n. p., Bratislava, 1961)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzrušujúce čítanie o Vesmíre a ľudstve roztrúsenom po mnohých planétach. Sci-fi, takmer ako historická vykopávka. Napísal ju rumunský spisovateľ Sergiu Farcasan v roku 1958. Obdivuje v nej úspechy ľudstva po zániku kapitalizmu na svete. Letopočet v knihe nepočíta od narodenia Krista, ale od VOSR. Úžasné svedectvo tej doby, napriek tomu, že dej knihy sa odohráva v roku 41042. Ľudstvo už v tom čase vedelo, že rýchlosť svetla nie je konečná a bežne ju prekonáva najmenej dvojnásobne. Energiu čerpajú zo svetla vo vesmíre, ovládajú gravitáciu, ktorú si vedia kedykoľvek vypnúť. Neobliekajú sa do textílií, ale do špeciálneho vlnenia. Ľudia sa dožívajú 400 rokov...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno som prezradil príliš veľa, ale nakoniec, aj tento príbeh z tak vzdialenej budúcnosti je aj o ľudských vzťahoch. Ľudia síce nedokážu spať, ale niečo podobné ako láska a manželstvo vraj bude aj tam existovať. Všetko tam riadia centrálne i lokálne počítače, pre ktoré autor ešte nemá toto pomenovanie, nazýva to "kalkulačkami". Ak pôjdete na kúpeľnú liečbu do Sliača, zastavte sa v knižnici, dvakrát do týždňa je otvorená. Okrem tejto úžasnej sci-fi s evidenčným číslom 1604 tam majú ďalších, okolo 4000 kníh.

Obrázok blogu

Ak radšej čítate knihy v origináli, skúste to na stránke "O Iubire Din Anul 4104".

p.s.: V rumunskom sci-fi románe sa spomína Darwinova teória ako základ vzdelania v roku VOSR 41042 a to ma znovu nasmerovalo do knižnice, požičal som si knihu s číslom 1915, z roku 1953 "Základy Darwinismu". Dobre vedieť...

Obrázok blogu

p.s. 2: Ak by som sa tu náhodou do Vianoc neukázal, želám vám príjemné Vianočné sviatky a dobrú knihu k tomu.

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu