reklama

Mira

Mira je druhá kniha Niny Protušovej, ktorá vyšla nedávno vo vydavateľstve IKAR v edícii YOLI. Knihy z edície YOLI (z anglického young literature) sú určené najmä mladým čitateľom (mladým dospelým vo veku 13 – 21 rokov).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dávno už nie som generáciou "dospelej mládeže", ale po tejto knihe som siahol bez obáv. "Rukopis" Niny Protušovej poznám z jej prvej knihy žánru "fantasy" Čierna schránka. Mira je trochu iného razenia, je to "takmer" detektívny žáner z prostredia "mladých dospelých", ale chvíľami som mal dojem, že sa dotkne aj fantastiky. Chvíľu som sa obával, že to bude psycho-triler, ale nič z toho sa nepotvrdilo. 

Nina je skutočne sviežo mladícky román. Je to príbeh mladej ženy, jej kamarátky, rodinného zázemia a zopár ďalších kamarátov. Bol som milo prekvapený napätím, ktoré sa nieslo príbehom už od začiatku a vrcholilo v závere bez zbytočného preháňania. Je neuveriteľné, koľko fígľov a záludností sa zmestilo do celkom krátkeho časového obdobia - od leta do jesene.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plne súhlasím s blogerkou Terkou Zolákovou, ktorá napísala, že "Mira je skvelou oddychovkou... autorka má veľký talent".

Mira zažila autohaváriu, z ktorej vyviazla takmer bez zranení. Od tej chvíle má výpadky pamäti, píše si denník zašifrovaný pod názvom "poznámky z biológie" a pátra po tom, čo jej asi všetci zamlčujú. Myslí si však aj to, že "denníky klamú, lebo sú selektívne a zachytávajú iba určité momenty, nie celkový obraz toho obdobia". 

Istým spôsobom sa autorka dotýka aj súčasného zlozvyku, keď sa hovorí "vidíme sa zajtra..." Ja som z generácie, ktorá si hovorí, že zajtra sa "uvidíme". Podobným zlozvykom, podľa mojej mienky je stokrát opakovať pozdrav typu "Love You" (v preklade). Na inom mieste hovorí Mira, že niekedy klame automaticky. Aj tak sa čitateľ dostáva do reality.

 Autorka je skutočne výborný pozorovateľ, jej repliky sú jednoduché a vychádzajú z bežného života. Úprimná je veta "Čítala som dostatok kníh a videla dostatok filmov, aby som vedela, ako to môže skončiť". Pekný pohľad na realitu našej technickej civilizácie.

 Ako čitateľ, som si predstavoval situačný plán domu opisovaného pri scéne narodeninovej oslavy. Obývačka, vedľajšia miestnosť, terasa. Všetko bolo skoro jasné, potom pribudlo schodište na terasu... Fantázia hneď zareagovala zmenou výškovej kóty podlahy.

Mira je zrelé dielo talentovanej spisovateľky. Napriek tomu, že je určené dospievajúcej mládeži, nesklame ani skôr narodeného príslušníka skúsenejšej generácie. Má veľmi dobrý štýl, spracovanie zápletky je napínavé a správne dávkuje všetky prvky napätia od začiatku až do konca. Vďaka a bravó, Nina. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nina Protušová, MIRA, IKAR v edícii YOLI, 2019

Jozef Javurek

Jozef Javurek

Bloger 
  • Počet článkov:  886
  •  | 
  • Páči sa:  173x

Neoznačené fotografie na blogu výlučne z vlastnej tvorby (c). Inak je všetko vo hviezdach... "štandardný už tradičný bloger, s istou mierou poctivosti" (jeden čitateľ) Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoČeský rajCestovanieFotografieHistóriaKultúraPoéziaPrózaMyšlienky, názoryBlogovanieTechnika a technológiaDomácnosťZáhradaZábavaZdravieSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu